Toszkána

Szállásfoglalás

A Cinque Terre mindössze néhány kilométerre fekszik Liguria és Toszkána határától, így sokan utaznak Toszkánába a Cinque Terre előtt vagy után. Mivel Toszkánában is rengeteget utaztam és jól ismerem, szívesen segítek az útiterv összeállításában és egy apartman lefoglalásában egy szép toszkán farmházban (agriturismo). Akár egy különálló ház is foglalható egy család vagy baráti társaság számára.

Toszkána Olaszország egyik legszebb és legismertebb régiója, rendkívül sokszínű és megszámlálhatatlan kincset rejt. Festői, dimbes-dombos táj, ciprusok, szőlősorok, ezüstösen csillogó olajfaligetek, pipacsok, napraforgó mezők, középkori falvak, farmházak, homokos tengerpartok, pici szigetek, sziklás hegycsúcsok, síhegyek, világhírű reneszánsz remekművek, Michelangelo, Leonardo, Giotto, a vidék egyszerű ízei, isteni vörösborok és olívaolajak, ez mind Toszkána. Egy kis toszkán hangulatért érdemes végignézni az alábbi fotógalériát.

Biztos vagyok benne, hogy aki toszkánai utazást tervez, annak az úti céljai között szerepel Firenze, Siena és Pisa. Az útikönyvek és az internet tele van információval ezekről a városokról, így én nem írok róluk ezen az oldalon. (De azért néhány kedvenc fotómat megmutatom ezekből a városokból is.) Ehelyett a számomra legkedvesebb toszkán településekről és területekről szeretnék itt írni, ezeknek a meglátogatását mind nagyon jó szívvel ajánlom.

De mindenek előtt, egy fontos dolog: ahhoz, hogy igazán felfedezhessük a toszkán vidéket és az apró falvakat, szükségünk lesz autóra. Érdemes tehát Magyarországról autóval utazni. Vegyünk egy részletes Toszkána térképet is, megéri. Nézzük meg a térképet és válasszuk a legkisebb utakat! Tapasztalataim szerint minél kisebb az út, annál szebb a látvány. Az autópályáról nem sok minden látszik, ráadásul drága is. Ezek a kisebb utak kanyargósak, de jó minőségűek, és általában nincs nagy forgalom. Én gyakran szinte az út közepén álltam meg fotózgatni. Márpedig itt valahogy percenként meg akar állni az ember, annyira gyönyörű a táj és a természet. Tavasszal pipacsok, nyáron napraforgók, szőlő, olíva, ciprus, erdők mindenfelé. És persze azok a lankás zöld dombok. Én teljesen szerelmes vagyok ebbe a látványba.

Természetesen Toszkána nem lenne Toszkána azok nélkül a bájos, dombtetőn álló falvak és középkori farmházak nélkül. A farmházak közül sokat ki lehet bérelni, küldjenek egy e-mailt és szívesen ajánlok néhányat.

Mivel ez a honlap alapvetően nem Toszkánáról szól, nem fogok itt regényt írni, még akkor sem, ha esetleg tudnék. (Frances Mayes már megtette ezt jóval előttem.) Csak röviden szeretném megemlíteni a kedvenc helyeimet, melyeket szerintem érdemes meglátogatni.

Chianti

Amikor Toszkánában vagyunk, egyszerűen nem hagyhatjuk ki a Chianti régiót. Firenze és Siena között terül el a Chianti, Toszkána egyik leghíresebb borvidéke. Én hetekig el tudnék autózni a Chianti útjain anélkül, hogy megunnám. Bizonyos szempontból mindig ugyanazt látjuk: szőlő, olívaliget, farmház, erdő, a látkép mégis más minden kanyarban. És persze mindig festői. Aztán a kis utak végén mindig beérünk egy pici faluba, ahol biztosan találunk egy piazzát, egy templomot és néhány középkori házat, ha szerencsénk van, még egy piacot is. Ha erre járunk, mindenképpen kóstoljuk meg a Chianti borokat. Aki szeretne részt venni egy szervezett borkóstolón, bortúrán, olívaolaj kóstolón vagy olíva szüreten, küldjön nekem egy e-mailt és segítek megszervezni.

Montefioralle

Teljesen véletlenül találtam rá Montefioralle falura, amikor a Chianti útjain autózgattam. Nagyon közel fekszik a nagyobb és ismertebb Greve in Chianti városhoz. Gyorsan ez lett az egyik kedvenc helyem Toszkánában, jónéhányszor visszatértem még ide. Volt, hogy én voltam az egyetlen idegen a faluban, csak helyi nénikkel találkoztam, akik a házuk előtt ücsörögtek. Egy szűk utca fut végig a falun, nagyon kellemes a régi kőházak között sétálgatni. Montefioralle szerepel Olaszország legszebb falvai között. (I borghi piú belli d'Italia.) Egy szuper étterem is van a faluban, a Taverna del Guerrino, mesés kilátással a Chianti dombjaira.

Volpaia

Egy másik nagyon szép falu a Chianti dombok között. Greve és Rhadda in Chianti között kell figyelnünk az útjelző táblákat, mivel le kell térnünk egy kisebb útra. Volpaia szőlősorok, olajfaligetek és erdők között bújik meg, és nagyon szép a kilátás a Chiantira. A Chianti Classico bor évszázadok óta készül a faluban. Sok ház a Castello di Volpaia borászathoz tartozik, a házak aljában komoly borospince rendszer húzódik. Érdemes itt bort kóstolni, ha pedig megéhezünk, akkor irány a "La Bottega", ami egy elég híres étterem a környéken. Volpaiában úgy éreztem, mintha a középkorban sétálgatnék.

Monteriggioni

Monteriggionit jól láthatjuk a Firenze–Siena autóútról, elég lenyűgöző. Ez tulajdonképpen egy nagyon jó állapotban lévő, fallal körülvett, 13. századi vár. A fal a 14 toronnyal kimondottan megkapó látvány, a falon belül pedig egy hangulatos teret és néhány utcát találunk. Érdemes megállni. Monteriggioni minden júliusban otthont ad egy híres középkori fesztiválnak.

Lucca

Lucca egy csodálatos város, az egyik kedvencem. Közel van Pisához, így akár egy nap alatt is meglátogatható a két hely. Szerintem a legjobb, ha kerékpárral fedezzük fel a várost, több helyen is lehet bérelni. Először tekerjünk körbe a 4 km-es városfalon, ami körbeveszi a történelmi városrészt. Aztán, a szieszta idő alatt, amikor az utcák szinte üresek, könnyedén bicajozhatunk az óváros sétálóutcáin, és végiglátogathatjuk a gyönyörű tereket. A legszebb kilátásért érdemes felmászni a Guinigi Toronyba. Akkor sincs gond, ha megéhezünk, Luccában fantasztikus éttermek közül válogathatunk. Este pedig akár egy Puccini opera koncertet is meghallgathatunk.

Vinci

Mindenki ismeri a Vinci nevet, de kevesen tudják, hogy Leonardo Vinciben, egy kis toszkán városban született. Vinciben minden a reneszánsz zseniről szól, van itt Leonardo múzeum, de a szülőházát is meglátogathatjuk. Vinci csodálatos vidéken található, el tudom képzelni, hogy ez inspirálta a mestert. Irigylem Leonardót, nem csak azért, mert egy hihetetlenül tehetséges és sokoldalú reneszánsz ember volt, de azért is, mert élete egy részét ezen a meseszép helyen tölthette.

Garfagnana

Amikor Toszkánára gondolunk, először biztosan a lankás dombok, a szőlők és ciprusok jutnak eszünkbe, és nem magas hegyek vagy sípályák. Pedig ez is Toszkána. Toszkána északi részén, az Ápuai-Alpokban a toszkán és az alpesi hangulat érdekes keverékét találjuk meg. Ez a kirándulók paradicsoma, rengeteg túraösvénnyel. A Garfagnana-völgy megbújik a hegyek között. Ha Luccából utazunk ide autóval, ne felejtsünk el megállni a középkori Ördög-hídnál (Ponte del Diavolo). Errefelé Barga a kedvenc városom, tipikus toszkán házai remekül mutatnak a magas hegycsúcsokkal a háttérben. Télen több sípálya is működik a környéken.

Pitigliano

Már évek óta utazgattam Toszkánában, amikor végre eljutottam a legdélebbi részre, a Maremma régióba. Nagyon megszerettem ezt a részt, gyönyörű és ugyanakkor nagyon nyugodt, ami különösen jól esik a firenzei és pisai tömegek után. Itt alig találkoztunk turistával, szinte üres utcákon és tereken sétálhattunk. Amikor először elvezettünk Pitigliano mellett, alig hittem a szememnek, mesebeli látványt nyújtott a város. Tufa sziklák tetején állnak a házak, a Lente folyó völgye felett. Annyira jó volt elveszni a kis utcák labirintusában és megcsodálni a hatalmas fa ajtókat, kutakat, régi lépcsőket és bájos belső udvarokat. A központi téren találunk persze néhány bárt és éttermet is. Pitigliano is szerepel a legszebb olasz falvak listáján.

Sorano

Sorano Pitigliano közelében található, és a két város nagyon hasonlít egymásra. Sorano is tufa sziklák tetején áll, és a házak is úgy néznek ki, mintha tufából faragták volna ki őket. Nagyon hangulatos hely, turista invázió nélkül. Soranóban sétálni olyan érzés volt, mintha visszaugrottunk volna a középkorba. Csupán néhány TV antenna emlékeztetett arra, hogy a 21. században vagyunk. Őszintén szólva nagyon meglepett, hogy az egyébként remek Toszkána útikönyvem meg sem említette Soranót.

Sovana

Pitigliano, Sorano és Sovana mind nagyon közel vannak egymáshoz, így akár egy nap alatt is meglátogathatók. Sovana is szerepel a legszebb olasz falvak között. Érdemes megkóstolni Sovana borait, melyeket már az etruszk idők óta készítenek. Szintén itt készül az egyik legfinomabb olívaolaj Toszkánában.

Saturnia

Ha végigjártuk az összes felsorolt falut és várost, igazán megérdemlünk egy kis pihenést! Menjünk el Saturniába, és keressük meg a híres vízeséseket, a Cascate del Gorellót és a Cascate del Mulinót. Ezeknek a természetes termál forrásoknak kb. 37°C a hőmérséklete, és nagyon nyugtatóak. Üljünk be egy vízesés alá, és rögtön kapunk egy jó kis hátmasszázst is. A természet által kialakított medencék egyetlen hátránya, hogy nagyon nehéz belőlük kiszállni…