Cinque Terre - Utazás autóval

Utazás autóval

Sok helyen olvashatjuk, hogy a Cinque Terre falvai autómentesek, nem lehet behajtani a falvakba, ne utazzunk autóval és hasonlókat. Az a helyzet, hogy ez csak részben igaz. A falvak jelentős részében valóban csak gyalog lehet közlekedni, de vannak autóval megközelíthető helyek is. Például behajthatunk Corniglia központi részére, illetve Monterosso bizonyos területeire. Minden falu elérhető autóval, a parkolók a falvak szélén vannak kialakítva, innen természetesen már sétálnunk kell.

Megmondom őszintén, én imádok a Cinque Terre útjain vezetni. Az utak szőlők és olívaligetek között kanyarognak, a kilátás pedig lenyűgöző. Több helyen is megállhatunk élvezni az elképesztő panorámát.

A falvak felett vezető tengerparti út általában elég széles két autó számára (a fenti fotón is látszik) és jó minőségű. Aztán erről az útról le kell kanyarodnunk, és kisebb, keskenyebb, még kanyargósabb utak vezetnek a falvakba. Itt már előfordulhat, hogy meg kell állnunk, ha szembejön valaki, mert az út nem elég széles. A lenti képen a Cornigliába vezető út látható. Van, aki ijesztőnek találja, szerintem lélegzetelállító.

Azt viszont el kell ismernem, hogy utálok utasként autózni errefelé. Sajnos mindenben "tengeribeteg" leszek, ami mozog, az autóban is, kivéve, ha én vezetek. Emiatt az anyósülésen utazni errefelé számomra felér egy rémálommal. Így aztán mindig ragaszkodom a volánhoz.

Összességében tehát azt mondom, nem kell aggódni és nyugodtan utazhatunk autóval, ha nem kezdő autósok vagyunk, ha nem ijedünk meg a keskeny és kanyargós utaktól, ha imádunk fantasztikus tengerparti panorámautakon autózni, ha nem bánjuk, hogy keresnünk kell a parkolóhelyet és ha az utasunk nem lesz rosszul az autóban. Ellenkező esetben inkább javaslom a vonatot. Az autónk úgyis a parkolóban fog állni, itt helyben nincs rá szükség.

Ha úgy döntünk, hogy autóval utazunk, akkor valamelyik olasz autópályán haladunk majd La Spezia felé, La Speziában pedig rákanyarodunk a tengerparti útra.

Fontos! Pillanatnyilag a tengerparti út le van zárva középen. Ha Riomaggiore, Manarola, Corniglia vagy Vernazza az úti célunk, akkor ebből az irányból kell autóznunk, La Spezián keresztül. Ha viszont Monterossóba tartunk, akkor a La Spezia és Genova közötti autópályáról a Levanto-Carrodano lejáratnál kell letérnünk. A Brugnato lejáratot sem szabad használni, mert az út abból az irányból is le van zárva. A GPS lehet, hogy más irányból akar vinni, de ne hallgassunk itt rá, mert nem tudja, hogy az út le van zárva.

Parkolás a Cinque Terre falvaiban

Az igaz, hogy nem hajthatunk be a falvak történelmi központjába autóval, de minden falu szélén találunk parkolót. Ezek részben őrzöttek, de ha nincs őr, akkor sem kell aggódnunk, biztonságos a környék. A helyiek is itt parkolnak. Az autót tehát a parkolóban kell hagynunk, és innen már sétálnunk kell, vagy használhatjuk a helyi kis buszokat.

Amikor parkolóhelyet keresünk, figyeljük a parkolóhely felfestés színét! A sárga parkolóhelyek a helyi lakosoknak vannak fenntartva, a kék helyeken megállhatunk, de fizetni kell, ha pedig találunk egy fehér helyet, akkor nagy mázlink van, az ugyanis ingyenes.

Parkolási díjak

Riomaggiore: 24 EUR/autó/nap

Riomaggioréban nagyon drága a parkolás, így jobb, ha vonattal érkezünk. Ha autóval utazunk Magyarországról, esetleg érdemes egy másik faluban leparkolni és átvonatozni ide. A parkolót a falu szélén találjuk, a főutca tetején. Elég hosszú séta felfelé a tengertől és a központból, így aki nem szeretne gyalogolni, az szálljon fel a buszra. A parkolónál van egy kis iroda, ahol meg kell venni a parkolójegyet.

Manarola: 23 EUR/autó/nap

Aki Manarolában foglal a segítségemmel szobát vagy apartmant, annak tudok segíteni privát garázst foglalni 22 EUR/autó/nap áron. Mivel csak néhány garázs áll rendelkezésre, érdemes időben lefoglalni, a szállással együtt. A garázs ugyanott található, ahol a helyiek parkolója. Amikor megérkezünk Manarolába, egy sorompónál találjuk magunkat. A vendégparkoló a sorompó előtt van. A sorompó általában nyitva van 7.00-10.00 és 14.00-16.00 között, így az utazók behajthatnak Manarolába, hogy ki- vagy bepakolják a csomagjaikat. A turista szezonban általában van egy ember a kapunál, így ha zárva van, kérhetünk egy 20 perces engedélyt a behajtásra. Fontos, hogy ugyanoda menjünk aztán vissza, és nehogy a lakosoknak fenntartott területen parkoljunk le, mert jó kis büntetésre számíthatunk.

Van néhány ingyenes parkolóhely feljebb, az út mentén, de figyelni kell a tiltó táblákat, főleg a kanyarokban. Esetleg felvihetjük az autót Groppóba vagy Volastrába. Ott ingyenes a parkolás, és lesétálhatunk, vagy felszállhatunk a helyi buszra. Természetesen előbb pakoljuk ki Manarolában a csomagokat!

Corniglia: 10 EUR/autó/nap

Cornigliában viszonylag sok szálláshoz jár ingyenes parkolóhely, így az autóval érkezők számára Corniglia jó választás lehet. Több apartmant is tudok ajánlani ingyenes parkolóhellyel. Cornigliában egyébként az út mentén található a parkolóhelyek többsége, illetve van egy nagyobb placc még jóval a falu előtt. Ha úgy tűnik, hogy minden tele van, érdemes áthajtani a falu központján és továbbmenni az állomás felé, itt általában vannak szabad helyek. A parkolójegyet automatából kell megvásárolnunk. Az egyik ilyen automatát a falu előtti parkoló területnél találjuk, a másikat pedig amikor beérünk Cornigliába. 1 órára vagy 1 napra is vehetünk jegyet, a két tarifa között a felső gombbal lehet váltani.

Vernazza: 12 EUR/autó/nap

A Vernazzába vezető utak súlyosan megrongálódtak a néhány évvel ezelőtti nagy árvíz során, és még mindig nem javították ki őket rendesen. (Ez is Olaszország...) Egyszer levezettem a faluba, és még számomra is elég ijesztő volt, helyenként az út fele hiányzott. Így nem igazán javaslom, hogy Vernazzába autóval érkezzünk. Érdemesebb leparkolni Monterossóban, Levantóban vagy La Speziában, és onnan vonatozni. Ha valaki mégis ragaszkodna ehhez az élményhez: Vernazzában az alsó parkoló a lakosoknak van fenntartva. Lemehetünk odáig kipakolni, de aztán vissza kell mennünk a felső parkolóba. Itt nagyjából 60 parkolóhely van, így valószínűleg nem találunk helyet, hétvégén és főszezonban meg pláne. Innen aztán lesétálhatunk a faluba (kb. 1 km), vagy felszállhatunk a helyi buszra. FRISS INFO: Elautóztam Vernazzáig Corniglia irányából és az az út rendben volt. Megkérdeztem az urat, aki a parkolójegyet árulta, és ő is azt mondta, hogy ez az út jobb, mint ami Monterosso irányából jön Vernazzába. Tehát ha mindenképpen autóval kell mennünk Vernazzába, akkor jobb La Spezia irányából érkezni, Corniglia felé elfordulva, aztán pedig Vernazza felé. A kevés parkolóhely problémája viszont továbbra is fennáll, július volt, és egyáltalán nem volt hely.

Monterosso: 25 EUR/autó/nap

Monterossóban két parkolót is találunk, egyet az óvárosban, egyet pedig Monterosso új részén, a tengerparton. Nem árt tehát tudni, hogy melyik részen lesz a szállásunk, és annak megfelelően kiválasztani a közelebb lévő parkolót. Amikor Monterosso felé haladunk autóval, elérkezünk majd egy elágazáshoz. Ha jobbra megyünk, az új Fegina részre jutunk, ha balra, akkor a történelmi óvárosba (Centro storico). A Fegina részen, a tengerparton található parkoló nagyon nagy, és közel van a vasútállomáshoz és a hajókikötőhöz. Tehát akkor is jó megoldás lehet ez a parkoló, ha másik faluban szállunk meg. Az óvárosi részen, a sétálóutca végén találjuk meg a Loreto parkolót, ami egy parkolóház.

Levanto: 10,50 EUR/autó/nap

Egy hatalmas parkolót találunk közvetlenül a vasútállomás mögött. Fizethetünk az automatánál vagy az állomáson.

Groppo, Volastra: ingyenes

Megállhatunk ezekben a kis falvakban akkor is, ha nem ott szállunk meg. Innen le kell sétálnunk Manarolába, vagy felszállhatunk a helyi buszra is. A falvak nagyon picik, így a parkolóhelyek száma természetesen korlátozott. Fontos, hogy figyeljünk a helyieknek fenntartott helyekre, és csak a fehér helyeken álljunk meg.

La Spezia: 24 EUR/autó/nap vagy ingyenes

Néhány éve épült egy hatalmas parkolóház a vasútállomás alatt, ez nagyon kényelmes megoldás. De egy ingyenes parkolót is találunk a környéken, a Piazza d'Armi-n. Ez kb. 10 perc sétára fekszik az állomástól. Úgy tudom, 30 percenként busz is közlekedik a parkoló és a vasútállomás között. Ha csak egy napra érkezünk a Cinque Terre falvaiba és hajóval akarjuk őket végigjárni La Speziából, a kikötőnél is találunk parkolóhelyeket.

Fontos tisztában lenni azzal, hogy bárhol állunk is meg, szinte biztos, hogy még gyalogolnunk és lépcsőznünk kell a szállásig. Úgyhogy pakoljunk könnyedén vagy vigyünk magunkkal egy erős férfit!

Még egy dolog: utoljára 2015 júliusában ellenőriztem az árakat, ezek természetesen változhatnak. Így aki látja, hogy esetleg változott egy ár, kérem küldjön nekem egy e-mailt. Előre is köszönöm.