Cinque Terre - Magyar nyelvű programok Abruzzóban és a Gargano-félszigeten

Foglalja le ezt a programot

Magyar nyelvű programok Abruzzóban és a Gargano-félszigeten

2024. szeptember 23-30.

Hosszú évekkel ezelőtt a Vista Utazási Iroda termékfejlesztési vezetőjeként dolgoztam, amikor meghívás érkezett egy abruzzói utazásra és workshopra. Csodálatos évek voltak, rengeteg lehetőségünk volt utazni, azonban egy ismeretlen olasz régió kevesek fantáziáját mozgatta meg. Én azonban már akkor is jobban vágytam az eldugott, autentikus helyekre, így örömmel vállaltam az utazást. Engem is meglepett, hogy a csizmát keresztben átszelő szuper autópályán milyen gyorsan átértünk a másik oldalra Rómából, az Appenninek csúcsai között megbúvó középkori falvak látványa pedig azonnal rabul ejtett.

Abruzzo

Scanno felkerült a kedvenc olasz falvaim listájára, az ott vásárolt kézműves ezüst fülbevaló pedig azóta is a legtöbbet hordott ékszerem. A vendéglátóink melegszívűek voltak, a Montepulciano d’Abruzzo bor pedig méltán világhírű.

Azóta vágytam vissza Abruzzóba.

Abruzzo wine

Pár éve egy római egyetemen adtunk elő, Attila aktív turizmus, én slow travel témában, olasz diákoknak, olasz példákkal. Nagyon érdekes tapasztalat volt, kiderült, hogy a római 20 évesek görög vagy spanyol szigetekre járnak nyaralni és bulizni, és fogalmuk sincs a Cinque Terréről, Procidáról vagy Pugliáról.

Rome

Rómában szokás szerint pörgött a turizmus, a Pantheonnál hosszú sorban várakoztak az emberek. Egy napig sétáltunk, kerülgettük a tömeget, majd gyorsan elhagytuk a fővárost és meg sem álltunk Abruzzóig. Az itt töltött napjaink során egyetlen turistával sem találkoztunk. Sose fogom megérteni, miért ugyanazokra a helyekre utazik az emberek nagy része, miközben a világ tele van meseszép vidékekkel, ahol nem kell turistacsoportokat kerülgetni, és van esély kapcsolódni az ott élő emberekhez. Mi leginkább ezeket a helyeket keressük.

Abruzzo

Első este az abruzzói étteremben a vacsora végére a helyiek asztalánál kötöttünk ki. Kértem őket, hogy mondjanak három dolgot, amit feltétlenül meg kell néznünk Abruzzóban. Erre elküldtek Pugliába. Megdöbbentő, mennyire nincsenek tisztában a saját régiójuk szépségeivel és értékeivel. Pedig itt tengeri kilátással síelhetünk, a tengerpartról közel 3000 méteres hegyeket láthatunk, válogathatunk a dombtetőre épült meseszép falvak között, bicajozhatunk a szuper tengerparti kerékpárúton, vacsorázhatunk egy tradicionális trabuccón, jókat ehetünk a római árak töredékéért, a fantasztikus borokról nem is beszélve.

Abruzzót a nyugodt vidéki élet jellemzi, szoros családi kötelékekkel, tradíciókkal és a földeken keményen dolgozó emberekkel, sok száz éve változatlan középkori falvakkal és városokkal. Sokszor érezhetjük, hogy megállt az idő. Itt még megtapasztalhatjuk az autentikus Olaszországot.

Kevés hely van már, ahol elmerülhetünk a pásztorok és halászok tradicionális világában: a tengerparton rengeteg trabuccót – ősi halászati szerkezet a vízen - találunk, a belső területeket pedig behálózzák az un. tratturi, az ezeréves útvonalak, ahol a mai napig terelik a hatalmas birkanyájakat.

Egy utazás ide olyan, mintha kincskeresésre mennénk. Abruzzo tele van felfedezetlen gyöngyszemekkel, eldugott helyekkel, amikről soha nem hallottunk és ahol megélhetjük, milyen volt Itália, mielőtt a világturizmus egyik legnépszerűbb desztinációjává vált.

Abruzzo remekül kombinálható Puglia északi részével, pontosabban a Gargano-félszigettel, ami kimaradt a Puglia programunkból, mivel ott Puglia középső és déli részeit barangoljuk be. A Gargano-félsziget rendkívül népszerű az olasz nyaralók körében, júliusban és augusztusban megtelnek a szállodák és az apartmanok, szeptember végén azonban inkább az a valószínű, hogy csak a miénk lesz egy-egy strand. A mesebeli fehérsziklás partvidéket kisbuszunkkal és hajóval is végigjárjuk majd. Természetesen a félsziget hangulatos kisvárosait is felfedezzük, és elmerülünk a dél-olasz hétköznapokban.

A programokat ketten vezetjük a társammal, Attilával. Ő a geográfia doktora, egyetemi tanár, gyalogtúra és vízitúra vezető, én pedig szabadúszó közgazdász, vállalkozó és olasz-szakértő idegenvezető vagyok. Mindketten hosszú idő óta dolgozunk a turizmus különböző területein és rendszeresen utazunk kisebb-nagyobb csoportokkal.

Tamara

Attila

Bár a programok egy része aktív - kerékpározás, könnyebb túra - semmi sem kötelező. Programjainkat úgy állítottuk össze, hogy aki nem szeretne kerékpározni, az sétálhat a városban, majd a kisbusszal csatlakozhat hozzánk a trabuccón, aki pedig a túrát is kihagyná, az addig pihenhet a közeli strandon.

• Időpont: 2024. szeptember 23-30.
  • Találkozó: Róma. A programot Bariban fejezzük be.
  • Időtartam: 8 nap/7 éj.
  • Az egy hetes program csomag ára: 300 EUR/fő. Ez a mi díjunk a túravezetésért, az ár az egyéb felmerülő költségeket - például kerékpárbérlés, hajókirándulás, stb. - nem tartalmazza.
  • Szállás és transzfer: 1170 EUR/fő. Szállásunk 4*-os szállodákban lesz (Scannóban 3*-os), egy hangulatos kisvárosban a hegyek között, valamint az abruzzói és a pugliai tengerparton. Utazás privát minibusszal, helyi sofőrrel. Az utazás hivatalos szervezője egy pugliai regisztrált utazási iroda, a szállás és transzfer költségét nekik kell kifizetni. Az ár magában foglalja a szállást kétágyas elhelyezéssel, reggelivel, az utazásokat a program során minibusszal, a sofőr díját és egyéb költségeit, a benzint és a parkolási díjakat.
  • Utazás önállóan. Aki csak erre a programra utazik Abruzzóba és Pugliába, annak a Ryanair Róma illetve a Wizzair Bari járatát ajánljuk, és az utazás során igény esetén magyar nyelvű asszisztenciát biztosítunk. Ha valaki korábban kiutazna vagy később jönne haza, a találkozópontot Rómában egyénileg egyeztetjük.
  • Étkezés: a reggeliken kívül önállóan, igények szerint. A programok során gyakran együtt étkezünk a kedvenc helyeinken, de a fogyasztását mindenki saját maga fizeti.
  • Minimum 14 fő, maximum 16 fő.
  • Magyar nyelven.

Programok

Szeptember 23., hétfő

Róma Ciampino repülőterén találkozunk, ahol vár majd ránk a minibuszunk, és azonnal Abruzzo felé vesszük az irányt. Már a másfél órás utazás is élmény lesz, hegyek és dombtetőn álló középkori városok között. Egy hangulatos családi étteremben vacsorázunk, így azonnal ismerkedni kezdünk az abruzzói ételekkel, borokkal és a helyiekkel. Vacsora után még vár ránk egy kis buszozás, szállásunk Scannóban, Abruzzo egyik leghangulatosabb kisvárosában lesz.

Szeptember 24., kedd

Reggeli a szállodában. A napot középkori kisvárosokban, völgyek és tavak mentén töltjük. Délelőtt egy kétórás kirándulás során magunkba szívhatjuk az abruzzói hegyek friss levegőjét, és a magasból is élvezhetjük egy különleges, szív alakú tó látványát. Délután sétálunk egyet Sulmona óvárosában, a gótikus vízvezeték mentén, és megkóstoljuk a híres confettit. Ezt követően Pacentrót látogatjuk meg, melyet Olaszország legszebb kisvárosai között tartanak nyilván. Estére visszatérünk Scannóba, de útközben megállunk a Lago San Domenico partján is.

Szeptember 25., szerda

A reggelit követően felfedezzük Scanno óvárosát, majd a tóra néző Barrea falu felé vesszük az irányt. A nap során megkerüljük „Abruzzo lelkét”, a Majella hegységet, benézünk egy keskeny szurdokba, ami egy középkori kolostor romjaihoz vezet, meglátogatjuk Roccascalegna lenyűgöző várát, majd egy családias farmházban vacsorázunk. Az éjszaka már a tengerparti szállodánkban ér minket.

Szeptember 26., csütörtök

A mai napot a tengerparton töltjük, mégpedig egy különleges, világszinten egyedi tengerparton. Vár ránk a Costa dei Trabocchi, ahol a part mentén sorakoznak a trabuccók. Az ősi halászati szerkezetek akkor is jó fogást biztosítanak, amikor az időjárási viszonyok miatt nem lehet kihajózni a tengerre. Ezek a szerkezetek az Adria déli részén jellemzőek, Abruzzo és Molise tartományokban, valamint Puglia északi részén. Kerékpárral, egy csodás tengerparti kerékpárúton járjuk végig a Costa dei Trabocchi legizgalmasabb szakaszát. Egy trabuccón ebédelünk, majd azt is megnézzük, hogyan lehet ezekkel a szerkezetekkel halat fogni. Természetesen fürdésre is lesz lehetőség, hiszen szeptember végén még nagyon kellemes a tenger hőmérséklete. Este visszatérünk tengerparti szállodánkba.

Szeptember 27., péntek

Reggeli után elindulunk a Gargano-félsziget felé, de Abruzzót elhagyva előbb még áthaladunk Molisén, Olaszország egyik legkisebb és talán legkevésbé ismert régióján. Kíváncsi vagyok, ki hallott már róla? Sétálunk egyet Termoli színes városában, megpihenünk a szép homokos tengerpartján, majd folytatjuk utunkat Puglia felé. A késő délutánt már Peschici fehérre meszelt sikátoraiban töltjük. Szállásunk Viestében lesz.

Szeptember 28., szombat

Délelőtt hajóra szállunk, és végigjárjuk a félsziget keleti partvidékét. Puglia 800 kilométernyi tengerpartján nem igazán tudok olyat mondani, ami ne tetszett volna, de van két szakasz, ami szerintem a leggyönyörűbb. Az egyik a Salentói-félsziget adriai oldala, Otranto és Leuca között, a másik pedig ez, a Gargano keleti oldala. Türkiz öblök, hófehér sziklák és zöld fenyőerdők a sziklák tetején, elképesztő látvány. Aztán persze különleges sziklaalakzatok, kapuk és barlangok, Vieste mellett pedig a világítótorony és néhány trabucco, a vízről nézve. Ezután a félsziget egy eldugott pontján, egy mesés masseriában ebédelünk, ami kihagyhatatlan gasztronómiai élmény, ha erre jár az ember. Délután élvezzük a dél olasz életet Viestében: sziesztázunk, sétálunk a tengerparton, kártyázunk a helyi bácsikkal, kávézunk, aperolozunk.

Szeptember 29., vasárnap

Ma a szárazföld felől fedezzük fel ugyanezt a partvidéket, lenézünk a panorámapontokról és úszunk egyet a Vignanotica strandon, ami a kedvencünk errefelé. Innen indul a Gargano egyik legszebb, végig tengerre néző túraösvénye, amit nagyjából 2 óra alatt járhatunk végig. Aki velünk tart, annak csodás kilátásban lesz része, a többiek pedig addig pihenhetnek a fehér sziklák tövében. Visszafelé a félsziget belső útjain fogunk haladni, olívaligetek, erdőségek és farmok között.

Szeptember 30., hétfő

Délelőtt elhagyjuk a Gargano-félszigetet és Bari felé vesszük az irányt. Sétálunk egyet Trani hangulatos óvárosában, és megcsodáljuk a tenger felé magasodó katedrálist, a pugliai román stílus egyik legszebb épületét. A színes kikötőben ebédelünk és megiszunk egy utolsó latte macchiatót. Ezt követően felfedezzük Puglia egy kevésbé ismert gyöngyszemét, Giovinazzót, majd elindulunk a reptérre.

Az időjárás függvényében a programváltoztatás jogát fenntartjuk. Nyilvánvaló, hogy háborgó tengeren nem tudunk hajózni, ömlő esőben pedig nem szeretünk bicajozni. Ilyen esetekre alternatív programokat javaslunk. Szeptemberben általában meleg az idő, és a tenger hőmérséklete is kellemes.

További magyar nyelvű programok:

Abruzzo és a Gargano-félsziget fotós túra

2024. május 6-13.

Cinque Terre programok magyarul

2024. június 26.-július 3.

Cinque Terre fotós túra

2024. április 24-29.

Puglia

2024. május 24-31.

Puglia fotós túra

2024. szeptember 13-19.

A fotós túrák programja nagyon hasonló, de a fotózáson van a hangsúly. Ezeket a túrákat Szabó Zoltán fotográfussal együtt vezetem. Részleteket e-mailen küldök.

Utóirat: Aki olvasgatja az oldalamat, annak bizonyára feltűnt, hogy itt tegezésre váltottam. Ez azért van, mert útjaink során mindig tegeződünk, nagyon közvetlen, vidám, barátságos hangulatot igyekszünk teremteni, így ezekről a csoportos programokról csak így tudtam írni.